Det kan se ut som du har skrudd av JavaScript i nettleseren din. Vi har prøvd å tilpasse siden for bruk uten JavaScript, men det vil dessverre resultere i noe redusert funksjonalitet.

Hopp til hovedinnhold

Nasjonalt prosjekt for lærerrekruttering bidrar til å videreutvikle kunnskapsgrunnlaget om å rekruttere og beholde lærere i tråd med behov i barnehager og skoler. Prosjektet har som mål at søkere har forståelse av hva det vil si å være lærer i barnehage og skole.

Vi har etablert en forskergruppe som arbeider både for å ha oversikt over forskning på feltet, sette i gang forskningsaktiviteter og skape interesse for forskning som kan styrke rekrutteringsarbeidet. Forskingsaktiviteten er delvis finansiert av prosjektet og delvis av Høgskulen på Vestlandet.

Evalueringsoppdrag for Kunnskapsdepartementet

Høgskulen på Vestlandet har fått i oppdrag fra Kunnskapsdepartementet å evaluere dispensasjon fra nivåkravene for opptak til lærerutdanningene og de forsterkede tiltakene knyttet til dette som ble gitt våren 2024.

  • Om evalueringsoppdraget

    Evalueringen skal gi informasjon om hvorvidt åpning for dispensasjon fra nivåkravene har bidratt til å rekruttere lærerstudenter som ellers ikke ville tatt lærerutdanning. Hvis mulig, er det interessant å få kunnskap om gjennomføring og frafall hos studenter som er tatt opp på dispensasjon fra nivåkrav, sammenliknet med studenter som ikke er tatt opp på dispensasjon. 

  • Informasjon om personvern

    Studenter ved flere utdanningsinstitusjoner inngår i evalueringen Lærerutdanningene og nivåkrav, og invitasjon til å delta blir sendt ut via lærestedene. 

    Les mer om utfyllende informasjon om personvern

Å rekruttere og beholde lærere i barnehage og skole

Kunnskapssenteret for utdanning (KSU) ved Universitet i Stavanger gjorde i 2022 en kunnskapsoppsummering om å rekruttere og beholde lærere i barnehage og skole på vegne av Nasjonalt prosjekt for lærerrekruttering.

  • Et kunnskapsgrunnlag

    Lærerrekruttering er et langsiktig og kontinuerlig kvalitetsarbeid. For å styrke rekrutteringen til lærerutdanningene må attraktiviteten til læreryrket styrkes. Noe av det viktigste vi kan gjøre er å skape gode arbeidsplasser for ansatte i barnehager og skoler, som gir glede og mestringsopplevelser i hverdagen for barn, unge og ansatte. Læreres opplevelse av arbeidssituasjonen, støtte fra ledere, tilstrekkelig med ressurser og gode relasjoner er viktig for at lærere blir i yrket.

    Les kunnskapsoppsummeringen

Forskningsinteresse

Like mye som flere aktører må samarbeide om rekrutteringstiltak, ønsker vi å samarbeide nasjonalt om forskning som kan styrke arbeidet med å behold og rekruttere lærere ut fra det behovet som fins i barnehage og skole. Kontakt oss gjerne for å dele ideer og muligheter.

Våre forskere

Eirik Sørnes Jensen

Professor og forskningskoordiantor
Sogndal
BRAGE, B-U026

Sigve Høgheim

Post.doc
Sogndal
BRAGE, B-U022